Uvodna izjava predsednika republike Milana Kučana na
4. srednjeevropskem vrhu na skupni novinarski konferenci
Piran, 07.06.1997
Osrednja tema 4. srečanja predsednikov Srednjeevropskih držav je
"Nacionalna ali državljanska država - možna prihodnost Srednje
Evrope in Evrope" in v tem okviru koncept sodobne države, kakršno
narekujeta pospešena globalizacija in nujnost vse večjega povezovanja
in sodelovanja. Srednja Evropa je po mnenju sogovornikov sestavni del
evropskih povezovalnih procesov in lahko kot taka bistveno prispeva k
oblikovanju modernega evropskega sistema vrednot, ki posameznikovo
dostojanstvo in svobodo postavljajo za osnovo vseh doktrin, tudi
nacionalnih.
Srečanja so se udeležili predsedniki Madžarske Arpad Göncz, Italije
Oscar Luigi Scalfaro, Avstrije dr. Thomas Klestil, Češke Václav
Havel, Slovaške Michal Kováć, Nemčije Roman Herzog, Poljske Aleksander
Kwasniewski in gostitelj Milan Kučan.
***
MILAN KUČAN:
Hvala lepa. Spoštovane gospe, spoštovani gospodje, bilo bi silno
ambiciozno, če bi poskušal povzeti vso širino in bogastvo stališč in
idej mojih kolegov iz včerajšnje razprave . Torej, na kratko samo
presek skozi naša skupna premišljanja.
Tema našega pogovora je bilo "Nacionalna ali državljanska
država - možna prihodnost Srednje Evrope in Evrope". V razpravi
se je pokazalo, da je to zelo aktualna, velika tema, da je to
pravzaprav tema o evropski prihodnosti. Pokazalo se je, da pomeni
razmišljati o tej temi premisliti o bistvenih dilemah, kontraverzah,
izzivih Evrope po koncu blokovske politične delitve; da to pomeni
premisliti razmerje med evropsko preteklostjo in prihodnostjo, o tem
koliko bomo dovolili preteklosti , da vpliva in vstopa v sedanje in v
prihodnje življenje Evropejcev. Pokazalo se je, da je to pravzaprav
tema o razumevanju človeka, njegovega dostojanstva, njegovega
življenja; da je to tema o človekovih in manjšinskih pravicah; da je
to tema o evropskih etičnih in duhovnih vrednotah; da je to tema o
naciji, o državi, o suverenosti; da je to tema o identiteti človeka, o
identiteti skupnosti, nacije, države, nacionalne kulture; da je
določanje identitete pogoj in ne smisel sodelovanju in da je na
podlagi določanja identitete možno uveljavljati načelo, da je pravica
drugega meja moje pravice. Pokazalo se je, da mnogi pojmi, o katerih
sem govoril, zahtevajo neke vrste modifikacijo: Zahtevajo, da o njih
na novo premislimo, posebej o sodobnem razumevanju evropske nacionalne
države znotraj vizije združene Evrope. To zahtevajo med drugim vsaj
trije veliki razlogi:
- Prvič. Priložnost da se Evropa spremeni v kontinent sodelovanja in
prežemanja in ne več sporov, vojn, delitev in medsebojnih
izključevanj.
- Drugi dober razlog je proces globalizacije, ki je objektivna
zakonitost sveta. Diktira jo narava proizvodnje, delitev proizvodnje
oz. dela, narava sodobnih trgov, narava tehnologij, narava sodobne
informacije in sodobne informatike in narava ekoloških problemov, ob
klasičnih problemih, poznanih pod pojmom Sever - Jug.
- In tretji razlog je multipolarnost sveta, nastajanje več centrov,
tekmovalnost in sodelovanje med njimi, ne tekmovalnost, ki pomeni
izključljivost. In v tem kontekstu tudi konec evrocentrizma, obdobja
ko je Evropa vrsto stoletij s svojo civilizacijo v dobrem in slabem
zaznamovala človeško civilizacijo.
Bistvena skupna ugotovitev v tej razpravi je, da med nacionalno
državo in državo državljanov ne gre za nikakršno nasprotje, ampak da
gre za komplementarnost teh dveh pojmov, teh dveh koncepcij; da gre za
prežemanje in dopolnjevanje dveh dimenzij sodobne evropske države. Po
našem mnenju je pomembno, da v Evropi in v svetu, kakršen nastaja,
država ohranja nacionalno identiteto. To je tudi naloga sodobne
države, vendar ne kot vrhovno načelo v škodo splošnih načel
demokratične družbe - enakosti državljanov, njihove svobode,
solidarnosti in pravičnosti, ne v škodo človeške in politične
strpnosti in ne v škodo splošnih etičnih vrednot. Evropa sodelovanja
zahteva državo, ki je po svoji filozofiji, po svojem konceptu
prirejena sodelovanju in potrebi, da živi enakopravno z drugimi
državami in ne več potrebi, da živi proti drugi državi ali da se brani
pred drugo državo. Ob tem pa je pomembno tudi spoznanje, da države ne
bodo postale takšne same po sebi in da srečni svet sodelovanja ne bo
prišel sam po sebi. Za takšno državo si je potrebno prizadevati s
skupnim delovanjem vseh demokratičnih sil. Evropa je v boju za ta
načela dostikrat izgubila. Vselej je imelo to tragične posledice za
vse, kadar so prevladali nacionalizmi, ksenofobije, fundamentalizmi in
diktature. Zmaga načel, o katerih smo govorili, je po našem
prepričanju zdaj mogoča. To pomeni nastajanje Evrope svobodnih ljudi,
evropskih državljanov, skupnosti narodov, držav in regij. To omogoča
nastajanje Evrope, ki bo domovina vseh evropskih domovin, Evrope kjer
nihče nikogar ne zatira; kjer ni nihče zatiran in izključevan in kjer
so splošna načela, interesi in vrednote nadrejeni posamičnim oziroma
partikularnim interesom, kjer se nacionalni in socialni konflikti
rešujejo z dialogom, ne z vojno in z nasiljem.
Sporočila s tega našega srečanja bi bila trojna:
- prvič, prepričanje, da spadajo v združeno Evropo vse evropske
države, vsi evropski narodi. Tudi tisti, ki so bili brez svoje krivde
desetletja zunaj evropske politične demokracije in tržnega
gospodarstva. Namesto delitev in diskriminacij, ki jim jo je namenila
zgodovina, upravičeno želijo enakopravnost in sodelovanje. To je po
našem skupnem mnenju vprašanje zgodovinske pravičnosti. Za tiste
znotraj Evropske unije in Nata je morda v tem trenutku v ospredju
kritičen odnos do evropskih institucij, kot so debirokratizacija
pravnotehničnih, ekonomskih in finančnih povezovalnih mehanizmov. Za
tiste zunaj pa je skupen evropski dom zdaj še vedno le upanje, ideal,
morda celo iluzija, a je hkrati motiv in gibalo razvoja, ne da bi
skušali prenašati breme na tiste, ki so te svoje probleme že
rešili. Vendar mora biti to upanje realno in mora imeti svojo
dinamiko, ki zahteva medsebojno solidarnost, da ne bi bilo prehitro,
ker bi to lahko izzvalo kolaps v teh integracijah, ki se tudi na
notranje preurejajo, pa vendarle ne tako daleč odmaknjena v
prihodnost, da bi v bistvu izgubilo svoj smisel.
- Drugo sporočilo je, da je varnost naravna želja, pričakovanje in
pravica vseh evropskih narodov. To velja tako za notranjo varnost, za
demokracijo, ki s pravno državo in z načelom socialne pravičnosti
varuje človekovo dostojanstvo, politične, socialne in druge pravice,
kot tudi za zunanjo varnost, ki jo zagotavlja sistem demokratičnih
odnosov, vzajemnosti in solidarnosti znotraj evropskih integracij,
predvsem Nata in Evropske unije pa tudi Organizacije za varnost in
sodelovanje v Evropi. Oba vidika, notranja in zunanja varnost, sta
nedeljiva celota, ki je objektiven, spoznan interes Evrope.
- In tretje sporočilo; prepričani smo v ustvarjalnost srednjeevropske
politične misli, katere dediči in udeleženci smo kot del sodobne
politične evropske misli. Prepričani smo, da je to neformalno delovno
srečevanje pomaga utrjevati medsebojno zaupanje in prijateljstvo ne
samo med nami, ampak tudi med našimi državami in je koristno. Zato smo
se odločili, da ga bomo nadaljevali, prihodnje leto zelo verjetno na
Slovaškem, oziroma po dogovoru med Slovaško in Italijo.
Hvala lepa.
URAD VLADE ZA INFORMIRANJE © 2002
|
 |
|