4. srednjeevropski vrh o nacionalni in državljanski državi
Uvod predsednika Kučana na razpravi za okroglo predsedniško mizo
Piran, 06.06.1997
"Kaže se vprašati, ali so klasične nacionalne države, kakršne
so nastale v evropski politični tradiciji, že prirejene svetu
sodelovanja in vključevanja? Ali ni klasična nacionalna država, ki ji
je varovanje nacionalnega interesa vrhovno načelo, prirejena predvsem
potrebi, da živi proti drugi državi, obrambi pred drugo državo in ne
sodelovanju z njo? V svet svobodnega sodelovanja in prežemanja zmorejo
stopiti samo odprte države, ki so tudi notranje svobodne, ki se
utemeljujejo na svobodnem in enakopravnem državljanu. Torej države, ki
ohranjajo svojo nacionalno identiteto in jo varujejo, a temu ne
podrejajo vseh drugih načel", je dejal predsednik Kučan v uvodu
pogovora predsednikov srednjeevropskih držav o nacionalni
oz. državljanski državi.
***
Spoštovani gospodje predsedniki, dragi prijatelji,
Slovenija, njeni ljudje in posebej še jaz sam, smo zelo počaščeni,
da lahko gostimo tradicionalno neformalno srečanje predsednikov
srednjeevropskih držav. V teh dneh želimo biti skrbni in prijazni
gostitelji.
Naj mi bo dovoljeno najprej čestitati spoštovanima predsednikoma
gospodu Vaclavu Havlu in gospodu Romanu Herzogu, letošnjima
dobitnikoma priznanja "evropski državnik". To priznanje ima
pomen tudi za naše sedanje srečanje, saj sta ga dobila za češko-nemško
spravno dejanje, za pogumen poseg v globoko srednjeevropsko rano, in s
tem še za velik korak dlje v občeevropsko spravo.
K pismu, ki sem ga Vam, spoštovani in dragi predsedniki, poslal kot
okvirno naznačitev vsebine današnjega pogovora o nacionalni ali
državljanski državi, bi rad dodal še nekaj poudarkov o njenem pomenu
za bivanje, ravnanje in odločanje na prestopanju človeštva iz drugega
v tretje tisočletje - tudi v obliki vprašanj.
1.
Evropa ima po zrušitvi berlinskega zidu veliko priložnost. Ima pa
tudi izjemno odgovornost.
Ima priložnost, da stopi iz svoje preteklosti, iz časov, ko so
evropski narodi in države živeli drug proti drugemu. Ima priložnost,
da pokaže, da je njeno naravno stanje mir, sporazumevanje,
povezovanje, enakopravnost, vključevanje vseh v delo za skupno
prihodnost, da je obsojena na sodelovanje in ne na delitve. Zgodovina
je ponudila današnjim rodovom Evropejcev priložnost, da povedo: zdaj
je čas sodelovanja in vključevanja, ne čas izključevanja in
delitev. Odgovorni smo pred prihodnjimi rodovi, da v skladu s tem tudi
ravnamo.
2.
Zato tudi ne moremo ubežati vprašanju, ali pa je tudi v resnici že
konec evropskih delitev. Ali ni nihče več izključevan ali
zapostavljan, če se je pripravljen podrediti skupaj dogovorjenim
pravilom skupnega življenja.
Razvita in nerazvita Evropa, stabilna in nestabilna Evropa. Evropa
v EU, NATO. Evropa na njihovem pragu ali tudi dlje od njega. Evropa,
ki jo deli nezaupanje in obremenitve v naši lastni zavesti, kar je
morda najtežja posledica nekdanjih delitev. Tudi to je današnja podoba
stare celine. In prav ta podoba zahteva natančne premisleke. Kajti po
ločnici sedanjih delitev je donedavna tekla meja med konfrontiranima
evropskim vojaško političnim Vzhodom in Zahodom, že davno prej pa
prastara meja med vzhodno in zahodno evropsko civilizacijo.
Odprava te meje je preizkusni kamen volje za prestop iz evropske
preteklosti v evropsko prihodnost. Tu smo ljudje iz držav, ki imajo v
tako videni Evropi zdaj različen položaj. Tudi različen
vpliv. Poljska, Češka, Slovaška, Madžarska in Slovenija so vse
izrazile voljo vstopiti z vsemi obveznostmi in vsemi pravicami v EU in
NATO in se tako pridružiti Nemčiji in Italiji, tudi Avstriji, v
EU. Vendar teh pet držav o tej svoji volji ne bo odločalo. Odločale
bodo članice.
Zanimivo in nadvse koristno bi bilo slišati, kako eni in drugi
skozi to prizmo vidimo prihodnost združene Evrope. In svojo
prihodnost.
3.
Na podlagi naših razmišljanj na dosedanjih srečanjih ne more biti
nobenega dvoma, da so prav narodi in države Srednje Evrope izjemno
zainteresirani za odpravo evropskih delitev in za nastajanje Evrope
sodelovanja in prežemanja. Vse evropske delitve so praviloma razdelile
tudi Srednjo Evropo. Zadnja delitev po II. svetovni vojni je Poljake,
Čehe, Slovake, Madžare, Slovence in še koga proti naši volji
premestila iz zahodne civilizacije, v kateri smo se oblikovali in ki
smo jo sooblikovali, v vzhodno, v kateri nismo nikoli bili doma, ni
naša, in je tudi nismo nikoli sprejeli za svojo. Zdaj je vrnitev nazaj
v lastno civilizacijo mogoča. Formalna vključitev v EU in NATO pa bi
bila dokaz, da je čas delitev dokončno mimo, in da se je naša vrnitev
dokončno zgodila.
4.
Je ta vrnitev možna - po petdesetletni izključitvi?
Vsi smo zavezani istim duhovnim, etičnim, moralnim vrednotam, ki so
se rodile v zahodnoevropski krščanski civilizaciji. Posebej v Srednji
Evropi so te vrednote dobile svoje konkretne vsebine - enakopravnost,
priznavanje različnosti, strpnost, dialog, spoštovanje človekovega
dostojanstva, solidarnost. Zato, ker je Srednja Evropa razmeroma
majhen prostor, v katerem je razmeroma veliko različnega. Na tem
prostoru je nespoštovanje teh vrednot vselej izzvalo konflikte, ki so
praviloma prizadejali vso Evropo.
V spopadu za demokracijo, z bolj ali manj totalitarnimi sistemi, so
se ljudje v državah Srednje Evrope oprijeli prav teh vrednot. Še vedno
so jih z veliko poleta in upanja pripravljeni uveljavljati tudi
znotraj evropskih integracij, sooblikovati njihovo dušo, da bi bilo
manj neobčutljivosti za stiske ljudi, nerazumevanja in odklanjanja
ljudi drugačne narodnosti, verskega prepričanja, barve kože, egoizma,
nespoštovanja dostojanstva vsakega človeka in človeškega
življenja.Toda ali je takšno njihovo sodelovanje zaželeno?
5.
Kaže se vprašati, ali so naše klasične nacionalne države, kakršne
so nastale v evropski politični tradiciji, že prirejene takšnemu svetu
sodelovanja in vključevanja? Ali ni klasična nacionalna država, ki ji
je varovanje nacionalnega interesa vrhovno načelo, prirejena predvsem
potrebi, da živi proti drugi državi, obrambi pred drugo državo in ne
sodelovanju z njo? V svet svobodnega sodelovanja in prežemanja zmorejo
stopiti samo odprte države, ki so tudi notranje svobodne, ki se
utemeljujejo na svobodnem in enakopravnem državljanu. Torej države, ki
ohranjajo svojo nacionalno identiteto in jo varujejo, a temu ne
podrejajo vseh drugih načel.
Takšne svobodne in odprte nacionalne suverene države so most
sodelovanja in solidarnosti. Spoštujejo načelo, da enake pravice
drugih postavljajo meje njihovim pravicam. Upoštevajo, da mora vsakdo
pri svojih interesih nekaj popustiti, da bi vsi dobili mir, svobodo,
sodelovanje, enakost, blaginjo in spoštovanje.
Takšne države so sposobne varovati tudi etnične in druge manjšine,
biti domovina vsem svojim državljanom ter oblikovati Evropo kot skupno
domovino vseh domovin evropskih narodov, če se sklicujem na
predsednika Havla. V taki prihodnji Evropi je dovolj prostora za vse
različnosti, tudi za Srednjo Evropo kot posebno zgodovinsko
duhovnokulturno skupnost.
**********
Tako se tema našega letošnjega pogovora o nacionalni ali
državljanski državi v bistvu razkrije ne kot alternativa, ampak kot
vzajemno delujoča in med seboj dopolnjujoča se vsebina sodobne države.
Imel sem privilegij, da svoje misli o teh vprašanjih, povezanih
tudi s koncem evro-centrizma in s procesi globalizacije, v katerih
postaja Evropa vse bolj le eno od razvojnih središč tekmujočega in
sodelujočega multipolarnega sveta, zapišem in obširneje razložim v
pismih, ki sem Vam jih poslal. S to kratko eksplikacijo teme se moj
privilegij gostitelja konča.
Vabim Vas k skupnemu premišljanju. Verjamem, da je izzivov in
motivov dovolj.
URAD VLADE ZA INFORMIRANJE © 2002
|
 |
|