Ljubljana, 28. maja
Srednjeevropski predsedniki, ki so se prvič sešli leta 1994, so si
za temeljni cilj srečanj postavili zasidranje svojih držav v varnostno
okolje Severnoatlantske zveze in Evropsko unijo kot zametek združene
Evrope. Eden od začetnih ciljev predsednikov je bilo tudi doseči
zraščanje evropskega Vzhoda in Zahoda. Od prvega srečanja, ki se je še
ukvarjalo z iskanjem definicije srednjeevropskega prostora in njegove
možne vloge v evropskih integracijah, pa do tokratnega v Sloveniji, ko
bodo predsedniki razpravljali o vlogi Srednje Evrope v združujoči se
Evropi, je tematski krog sklenjen. To je v pogovoru za STA pred
9. srečanjem srednjeevropskih predsednikov, ki ga bo konec tedna
gostil na Bledu in Brdu pri Kranju, dejal predsednik republike
Milan Kučan, sicer udeleženec vseh dosedanjih sestankov.
"Predsedniki bodo morali zdaj razmisliti, kako naprej, srečanjem
poiskati nove vsebine," med drugim meni Kučan, ki upa, da se bo
predsednikom v prihodnosti pridružila tudi kakšna predsednica.
Pobuda za srečanja srednjeevropskih predsednikov je nastala v
razmerah, ko so bile še zelo žive posledice nekdanjih blokovskih,
političnih in ideoloških delitev, je spomnil Kučan. Takrat je vladalo
močnopričakovanje, da bo mogoče tudi s to obliko srečevanja
predsednikov držav, ki so nekoč ležale na evropskem političnem Vzhodu
in Zahodu, presegati posledice teh delitev in premisliti o tem, katere
so najboljše možne izbire za skupno prihodnost, ki bo pomenila varnost
in blaginjo za vse ljudi v Evropi. Takrat so predsedniki ob zelo
velikem angažiranju češkega predsednika Vaclava Havla, ki je bil eden
od pobudnikov srečanj, zastavili tudi temeljne cilje srečanj, ki so
jim sledili na vseh dosedanjih pogovorih.
Od prvega srečanja v Litomyšlu, ko je za skupno mizo sedlo sedem
predsednikov, se je pobuda razširila, tako da bo predsednik Kučan
tokrat gostil že 15 kolegov. Kučan meni, da ima vsak pristop svoje
prednosti. Ožja skupina se lahko bolj identificira z določenim stanjem
duha in pristnost povezave s temeljnim "srednjeevropskim"
vrednostnim sistemom oziroma etiko je tako bolj neposredna. Pri širši
skupini je ta vezanost ohlapnejša, prinaša pa veliko novega, poglede
kulturnih sredin oziroma civilizacij, ki se srečujejo z drugačnim ali
ne povsem enakim vrednostnim sistemom, je pojasnil Kučan. Ob tem je
spomnil, da bodo na Bledu in Brdu zastopani tudi narodi vzhodne
krščanske civilizacije, pa tudi tisti, ki segajo v islamsko
kulturo. To je bogastvo in velika prednost, je dejal predsednik.
Večje število udeležencev zahteva tudi drugačen pristop, saj je
težišče vse bolj na pripravah in čedalje manj na sklepni razpravi, je
opozoril. Dilema, ki je zdaj pred predsedniki, je, ali srečanje širiti
še naprej, tako da bi dobilo nekakšen panevropski značaj, ali pa
ohraniti njegovo specifičnost ob možnosti, da bi glede na izbrano temo
pogovora povabili sogovornike, ki bi lahko ponudili tudi poglede z
drugačnega izkustvenega kroga. Kot je še povedal Kučan, je s kolegoma
iz Češke in Avstrije, Vaclavom Havlom in Thomasom Klestilom, pripravil
posebno izjavo, v kateri ocenjujejo dosedanja srečanja, ki jih je
zaznamovalo obdobje prehajanja Zahoda na Vzhod in obratno, ter
odpirajo vprašanje perspektive teh srečanj.
Ker bo s tokratnim srečanjem tematski krog, začet pred devetimi
leti, sklenjen, saj so se v Srednji Evropi že zgodile nekatere
transformacije, se bodo morali predsedniki po Kučanovih besedah
odločiti, kako naprej. Ni nujno, da se bo to zgodilo na Brdu in Bledu,
prej ali slej pa bo potrebno na novo določiti interes. Predsednik
meni, da se bodo srečanja srednjeevropskih predsednikov ohranila,
"dokler bo pri udeležencih obstajal realen interes, da se ne
srečujejo zgolj na manifestativni, ampak tudi na delovni, vsebinski
ravni, kjer se pokaže sposobnost za dialog in za intelektualni
premislek o vprašanjih, ki jih politika običajno mora reševati na
praktičen, ne le pragmatičen način". To je po njegovih besedah
tudi premišljanje o združeni Evropi kot kulturnem, duhovnem in etičnem
projektu, ki pa ne more biti samo moraliziranje. Razmere v Evropi in
svetu namreč terjajo, da je združena Evropa učinkovita pri urejanju
notranjih odnosov in nastopanju navzven, da za to zahteva racionalno
ureditev in učinkovitost, je poudaril.
Kot ugotavlja Kučan, so z definicijo pojma Srednje Evrope težave,
saj se ga ne da določiti z geografskimi, političnimi in gospodarskimi
merili, ampak je to lažje z vrednostnimi in etičnimi. Tako so
predsedniki v Litomyšlu soglašali, da je Srednja Evropa vsakokratno
stanje duha tistih evropskih ljudi, ki sprejemajo iste vrednote, sicer
značilne za vso Evropo, vendar imajo posebno vrednost v tem prostoru,
ki se je skozi zgodovino soočal tudi z njihovo negacijo. To stanje
duha predsedniki razumejo kot pripadanje tistim vrednotam, ki imajo v
svojem izhodišču individualnost človeka, spoštovanje njegovega
življenja, dostojanstva in pravic ter svobode, da se prišteva k
nacionalnemu in verskemu občestvu. Pripadanja občestvu pa ne more biti
uveljavljeno na račun enakih pravic in svobode drugih ljudi, je
opozoril Kučan. Da bi preprečili ponavljanje zgodovine, ko je prišlo
do negacije teh vrednot, bi morali v Srednji Evropi uveljaviti zlato
pravilo odnosov med ljudmi, "da drugemu ne storiš ničesar, kar ne
želiš, da bi drugi storili tebi", je dejal.
Po predsednikovem mnenju mora to biti izhodišče tudi za vrednostno
podlago združene Evrope. Ta ne bi smela negirati individualnosti
človeka, narodov ali drugih skupnosti, ampak znati to povezovati v
isti tok. Pri tem ne bi smeli prizadeti individualnosti ali celo
pozabiti na nevarnost, da narodi in države, ki uživajo večjo blaginjo
in kakovost življenja, tvegajo nerazumevanje revnih, ali da bi veliki
in močni pozabili na potrebo po razumevanju manjših in šibkejših. Ta
načela skušajo srednjeevropski predsedniki že ves čas uveljavljati
tudi na svojih srečanjih, tudi v dialogu s predsedniki držav, ki
ležijo ob robu ožjega območja Srednje Evrope. Tako so se srečanja z
začetnih sedmih, osmih držav tudi razširili na današnje število, je
pojasnil Kučan.
Eden od začetnih ciljev srečanj predsednikov je bilo doseči
zraščanje evropskega Vzhoda in Zahoda, "želja, da bi razumeli, da
se je Berlinski zid zrušil tako na evropski Vzhod kot tudi na evropski
Zahod, in da je potrebno o Evropi odtlej misliti drugače", je
spomnil Kučan. Ta pričakovanja so po njegovem mnenju zdaj
uresničena. Ob tem je spomnil, da se bodo na Bledu in Brdu srečali
tako predsedniki držav, ki so že članice Evropske unije, držav, ki so
zelo resne kandidatke za vstop, in držav, ki so na začetku procesa
približevanja uniji, poleg tega pa tudi predsedniki držav članic zveze
NATO in držav, ki povabilo pričakujejo v Pragi. "To prežemanje
Vzhoda in Zahoda na tem prostoru je pravzaprav že uresničeno, zdaj pa
govorimo o skupnem premišljanju o tem, kakšna naj bo prihodnost
Evrope," je dejal Kučan.
O prihodnosti združene Evrope države razpravljajo tudi v okviru
evropske konvencije, ki naj bi premislila o tem, kakšna je vloga
Evrope v sodobnem svetu, ali je nanjo pripravljena in kaj je potrebno
storiti na institucionalni ravni za njeno uresničitev. Na to vlogo je
potrebno gledati iz perspektive nekdanje vloge Evrope v svetu, ko je v
dobrem in slabem zaznamovala vso človeško kulturo in civilizacijo, je
dejal Kučan in opozoril, da Evropa vloge iz časov evropocentrizma ne
more več igrati. V svetu se je namreč oblikovalo več središč človeške
civilizacije. "Evropa mora sprejeti vlogo le enega od teh
središč, razumeti, da je to vlogo mogoče uresničevati ne samo s
tekmovanjem, ampak tudi s sodelovanjem," je poudaril. Množico
svojih individualnih kultur, ki pa vendarle imajo isti izvor, mora
Evropa uporabiti, da bi se prav iz te pestrosti in individualnosti
rojevala skupna evropska stališča o ključnih vprašanjih sodobnega
sveta in njegove prihodnosti, meni Kučan.
Med izzivi, na katere mora Evropa odgovoriti, je predsednik omenil
negativne učinke globaliziranega sveta, zlasti tiste, ki jih prinaša
globalizirani kapital, pa tudi nove globalizirane oblike ogrožanja
miru in varnosti v svetu, npr. organizirani kriminal, potencialne
ekološke katastrofe, nekontrolirane biomedicinske posege in mednarodni
terorizem. Evropa pa mora premisliti tudi o tem, kaj lahko prispeva k
pozitivnim učinkom globalizacije, npr. kako v dobro vsega človeštva
izkoristiti globalnost najnovejših tehnologij, kot sta informacijska
in genska, ter dobrine, kot sta socialna in pravna varnost, enake
možnosti za vse ter razpolaganje z znanjem, ki je med človeštvo zdaj
neenakomerno razporejeno. "Evropa ima dovolj izkušenj in
akumuliranega duhovnega bogastva, da je sposobna formulirati odgovore
na ta vprašanja zase in za svet," je prepričan Kučan.
Slovenska tiskovna agencija
URAD VLADE ZA INFORMIRANJE © 2002
|
 |
|